Wednesday, December 5, 2012

my favorite story teller

assalamualaikum and hye...sorry kacau and kalau lepas baca entry ni korang rasa menyesal click dekat link kat sebelah tadi. actually saja je nak menulis other then novel.. just got back home dari  tengok citer posession, best lah kowt citer tu, my friend kata scary. Quite scarylah jugak sbb banyak kali saya tutup mata and tak dapat tengok dan menyaksikan ke'scary'an yang dimaksudkan kawan saya..

Novel yang pertama kali saya beli sendiri berjudul Kau Yang Satu. citer ni best giler and sesuailah dengan minda remaja saya masa tu. and pada zaman-zaman tu jugak ombak rindu dan Lagenda budak setan femes sangat tapi sorry to say tak masuk sangat dengan jiwa saya.  novel KYS tu je yang sangat2 memberi kesan yang mendalam..saya still ingat lagi nama hero cerita tu Taufik Iskandar dan nama Heroin ceriita tu Salina.. citer dia citer tipikal love story kat Malaysia la, kawin tak suka tapi lepas kahwin suka pastu konflik lain pulak timbul bila dah suka sama suka.. so tipikal kan? tapi memang citer yang saya tulis pun lebih kurang macam tu jugak.. and cerita2 penulis lain pun lebih kurang sama. yang membezakan antara penulis adalah gaya bahasa dan cara penceritaan.

Novel yang "not so love story basic" yang saya suka adalah novel hasil penulisan Ramli Awang Murshid yaitu Bagaikan Puteri dan sambungan-sambungannya. Tapi sayang, saya belum sempat baca sampai habis sebab buku yang keempat (kalau tak salah) yang saya baca tu saya tak berapa suka sangat jalan ceritanya, so lepas cerita tu saya dah lambat sikit follow tapi the way RAM describe hero cerita tu, Laksamana Sunan memang very detail and precise sampai saya boleh describe dan bayangkan betapa menariknya Sunan. saya suka gaya penulisan dan cerita yang RAM bawa, tak terlalu love story yang tangkap jiwang, he's my favorite writer infact saya cuba menjadikan dia sebagai landasan untuk saya pengarahan penulisan novel saya (walaupun saya juga masih belajar menulis)

despite saya yang suka menulis, saya tak suka sangat membaca kecuali nota-nota exam dan buku2 ilmiah yang sebenarnya saya terpaksa baca sebab nak lulus :P

untuk novel Susahnya Nak Dapat Kemafaan Isteriku, saya tengah struggle and cuba untuk habiskan novel ni selama saya tengah cuti sekarang ini. target untuk SNDKI ni adalah 300 halaman dan hopefully tercapai. kepada yang sudi membaca saya ucapkan terima kasih. saya menulis juga hanya untuk suka-suka dan jika ada yang menghargai, gembira rasa di hati :)

ok lah enough celoteh untuk hari ini..kalau ada few comments or nak berkongsi novel yang korang rasa best, drop a few comments kat bawah sana tu (hah, kat situlah tu!), mungkin boleh dijadikan panduan untuk yang lain yang sedang mencari-cari novel untuk dibaca..

bubye korang :)


5 comments:

  1. Memang banyak novel yang kisah kawin paksa, lepas tu baru suka. Novel penulis senior memang ada kelaianan. RAM punya novel semua suka. 'TOMBIRUO'& sambungan²nya pun best. 'KYS' penulisnya ada juga masukkan watak Taufik+Salina dalam novelnya yang lain. Dulu nak baca kena beli dulu, sekarang baca separuh secara on9. Suka nak tau ending baru beli. Kalau jalan cerita sama je tak yah beli. SNDKI ni best juga. Sentiasa menunggu part demi part.

    ReplyDelete
    Replies
    1. awak pun suka RAM ke? baca tak Bagaikan puteri and series dia yang lain? KYS tu pun awak ada baca ke? best kan? boleh tak kasitahu novel mana yang ada Taufik+salina lagi, nanti ada masa boleh saya cari. tombiruo tu pun best juga :)
      SNDKI nilain sikit dari novel saya yang sebelumni (Tengku), awak ada baca tak Tengku? kalau ada masa tryla baca..and cerpen Aku Salah menilai cintamu pun ok gak (Puji diri sendiri) hehehe..kalo ada masa commentlah dekat sana jgk..thanks btw

      Delete
  2. Karya RAM ni lama dulu baca. Macam tak berapa ingat. Tapi 'Bagaikan Puteri' tak baca, sebab tak jumpa. Laksmana Sunan dll ada baca, tapi tak ingat tajuk mana satu. "KYS' karya Nia Azalea kan. Yang ada Taufik+Salina tajuk 'Hati Yang Terusik' kot. Saya baca 'HYT' dulu baru cari 'KYS'. :)
    'Suamiku, Aku Salah Menilai Cintamu' dah baca kat penulisan2u.Best. 'Tengku' ada masa nanti pasti akan baca. Kalau baca thru hp tak tinggal komen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok misza. thank for the info..betullah nea azalea..nnt sy cuba cari cerita hati yang terusik..tengkayu

      Delete
  3. salam, i baru jumpa blog u, last yr bace 'tengku' tak abis...ni tgh ulang dari mula n bace juga sndki...best, will follow thru blog frm now on.

    ReplyDelete