Wednesday, July 3, 2013

Susahnya Nak Dapat Kemaafan Isteriku Bab 22


Bab 22
Mereka berempat duduk di meja study di salah satu sudut di ruangan study group. Balkish, Yani, Aiza dan Fakhrul sudah berjam-jam duduk di situ. Mereka sedang melakukan diskusi tentang subjek BEL 201, pensyarah telah menugaskan tugasan berkumpulan.
Fakhrul duduk di sebelah Balkish. Aiza senyum-senyum dengan Yani apabila melihat Fakhrul cuba berbaik-baik dengan Balkish. Balkish je buat-buat tak faham. Tadi pun semasa nak buat kumpulan pun, Fakhrul menawarkan diri untuk berada dalam satu kumpulan dengan mereka.
Balkish melihat jam di tangannya.
“You dah nak balik ke?” soal Fakhrul apabila melihat Balkish yang resah seperti menunggu seseorang.
“Kalau dah siap, kita baliklah kan?” soal Balkish menjawab pertanyaan Fakhrul.
“Jomlah kalau macam tu. Kerja ni pun dah nak habis kan. Tinggal sikit-sikit je lagi. nanti saya editlah dekat rumah” beritahu Balkish lagi.
“Kalau macam tu, Jomlah” ajak Aiza pula. Yani sekadar mengangguk. Dia juga sudah penat melihat kemesraan antara Fakhrul dan Balkish.
“Lepas ni awak nak pergi mana?” soal Yani kepada Fakhrul. Dia membantu Fakrul mengemaskan barang-barangnya.
“Siapa yang jemput awak nanti?” soal Fakrul kepada Balkish. Pertanyaan Yani tidak diendahkan. Fakhrul berjalan di belakang, membiarkan tiga sahabat itu berjalan beriringan. Mereka keluar dari ruang study group.
You tunggu dekat mana? Boleh ke tunggu sorang-sorang? Nak saya temankan?” soal Fakhrul lagi. Fakhrul risau untuk membiarkan Balkish sendirian menunggu.
“Tak apalah. Dah sampai dah pun orang yang jemput saya tu. Saya pergi dululah” Balkish meminta izin dari Aiza, Yani dan Fakhrul. Dia berlari-lari meninggalkan mereka. Takutnya Amin marah-marah kalau dia menunggu lama.
Balkish mengetuk cermin kereta sporty BMW milik Amin yang diparkir berdekatan dengan masjid. Sengaja dia menyuruh Amin parkir agak jauh dari tempat dia bertemu dengan kawan-kawannya, takut pula kalau Yani dan Aiza ternampak dia dan Amin. Malas pula nak cerita siapa Amin yang sebenarnya. lelaki itu juga pasti malu mengaku dia sebagai isterinya. Kalau tak, takkanlah perkahwinan mereka dulu dirahsiakan oleh kawan-kawannya.
Amin membuka kunci kereta, dan Balkish masuk ke dalam perut kereta, dia senyum kepada Amin yang sudah lama menunggunya.
“Kenapa lambat?” soal Amin.
“Sorrylah wak, tadi ada discussion. Lambat sikit habis” beritahu Balkish.
“Discussion je ke? Bukan pergi Dating?” soal Amin bergurau.
“Mana ada. Awak ni!” Balkish turut tersenyum. Nasib baik Amin tidak marah-marah kerana keterlambatannya. Moodnya baik, nak lagi bergurau.
Balkishg mengenakan seatbeltnya. “Besok class pukul berapa?” soal Amin.
“Pukul lapan. Awak?”
“Pukul sepuluh” AMin berbohong. Dia tidak mahu  nanti Balkish rasa bersalah kalau dia beritahu kelasnya bermula dari pukul lapan pagi.
“Awak, izinkanlah saya duduk hostel. Menyusahkan awak je datang jemput dan hantar saya”
“Tak susahpun wak” balas Amin.
Amin menumpukan perhatian pada pemanduannya. Dia juga sebenarnya agak penat hari ini. Tadipun dia mengikuti kelas sampai petang. Tapi belum pun sempat kelas habis, dia telah keluar secara diam-diam untuk pergi menjemput Balkish.
“Tapi kalau papa bagi saya duk hostel, saya akan duduk walaupun awak tak bagi” beritahu Balkish.
Amin diam sahaja. Malas dia nak bertengkar dengan Balkish.
………………………………….
Fakhrul masuk ke dalam biliknya, teman sebiliknya iaitu Muaz telah pulang dari kuliahnya. Begnya disandarkan di tepi katil. Fakhrul membaringkan tubuhnya di tilam. Teman sebiliknya dilihat sedang duduk di kerusi meja study.
“Kenapa lambat balik?” soal Muaz ingin tahu.
“Ada study group. Eh, Az, kau ingat tak budak kelas kita, Balkish?” soal Fakhrul beriya. Berkobar-kobar dia ingin bercerita tentang Balkish, gadis yang telah menambat hatinya.
“Tahu. Kenapa?” soal Muaz.
“Aku rasa aku suka dialah. Dada aku  ni berdebar-debar bila tengok dia” beritahu Fakhrul.
Muaz Cuma diam.
“Tadi aku ada study group dengan dialah. Tapi bukan berdua, kau jangan fikir bukan-bukan. Ada Aiza dengan Yani sekali” beritahu Fakhrul lagi.
“Aku rasa aku nak tackle dia” sambung Fakhrul lagi.
“Kau nak tackle nak buat isteri ke?” soal Muaz.
“Kenapa cepat sangat sampai nak kahwin. Aku nak kenal-kenal dia dululah, kalau sesuai bolehlah nak kawen” jelas Fakhrul.
“Kalau tak ada niat nak jadikan isteri berdosa kau nak main-mainkan perempuan” tegur Muaz.
“Mana ada aku nak main-main. Aku nak seriuslah dengan dia” Fakhrul membela keputusannya.
Hai, Balkish. baru je beberapa minit kita berpisah, aku dah mula rindukan kau. Cantiknya Balkish, yang penting Balkish tu comel dan innocent. Fakhrul angau sendiri. Telefon bimbitnya berdering menandakan ada mesej baru masuk.
Abang, macamana life di Universiti? Abang apa khabar, lama abang tak balas sms adik’ sms kiriman Farihah itu dibaca.
‘Sorry, abang sibuk sangatlah sekarangni. Hah tak payahlah sms abang. Nanti ada masa abang akan call’
Sms itu dikirim oleh Fakhrul kepada gadis sekampung dengannya itu.


study group (example)



aminnnn........


amin...(example) back view


No comments:

Post a Comment