Tuesday, August 7, 2012

tengku 55


Bab 55

Tengku Hamzan menarik kain putih yang menyelimuti kerusi tempat dia selalu duduk itu. kerusi itu dipalingkan menghadap kaca di belakang bilik itu. pandangannya dibiarkan melekat pada mana-mana objek yang terdapat di luar dari bangunan pejabatnya itu. setiap hari dia ke sini untuk melawat banguna pebat yang telah kosong itu. sudah seminggu bangunan itu telah dikososngkan, semua pekerja-pekerjanya telah kehilangan pekerjaan kerananya. Minggu hadapan bangunan pejabatnya ini, dan semua asetnya akan dilelongkan untuk membayar semua hutang syarikat.
Dia merasakan dirinya sangat lemah, tidak mampu memertahankan syarikat milik keluarganya itu, kalah di medan pertempuran antara perniagaan itu. tidak mampu mempertahankan keluarganya sendiri. Tengku Hamzan menutupkan matanya, kepaLan  ya dirasakan ringan sekali, dia berasa seperti mahu menyembunyikan diri dari dunia ini tetapi dia punya tanggungjawab terhadap keluargnya.

Fuad masuk ke bilik bacaan Maisarah setelah menerimaarahan daripada majikannya itu.
“Ada apa Puan?” soal Fuad.
“Aku nak kau bunuh Tengku Hamzan malam ini. Dia sudah tidak berguna kepada aku lagi. Dia dah jatuh bankrupt. Sia-sia sahaja pLan   aku selama ini”arah Maisarah kepada Fuad.
Fuad agak terkejut menerimaarahan itu.
“Kenapa kau kelihatan sangat terkejut. Bukannya kau tak tahu pLan   aku selama ni. Atau kau sudah bertaubat tidak mahu membunuh lagi?” sal Maisarah sinis. Dia ketawa setelah selesai berbicara.
“Maaf. Saya takkan membunuh Tengku Hamzan”
Maisarah mencerun memandang anak buahnya itu.
“Kau nak Lan   ggararahan aku?”
“Saya sanggup lakukan apa sahaja demi awak, tapi bukan membunuh Tengku Hamzan ataupun Tengku Nadhirah” beritahu Fuad tegas. Ini kali pertama Fuad menolak melaksanakanarahannya. Ada apa dengan lelaki ini sekarang? Maisarah tertanya-tanya.
“Apa maksusd kau?”
“Tengku Hamzan yang membayar gaji saya dan Tengku Farid, ayahnda Tengku Hamzan yang memungut saya dari jaLan  an dan memberi saya pekerjaan. Dengan Tengku Farid saya sudah banyak berdosa kerana meniduri isteri baginda iaitu awak. Saya takkan menguLan  gi kesalahan lagi pada keluarga ini”
“Sejak bila pula kau jadi sentimental ini?” tengking Maisarah  .
“Sejak awak bunuh anak dalam kandungan!” Maisarah ketawa terbahak-bahak.
“Sejak itu baru saya tahu perasaan kehilangan seseorang dari kaLan  gan keuarga sendiri”
“Tapi kandungan aku belum tentu lagi dari benih kau”
“Tapi ada kemungkinan kan? Awak sudah tidak ke luar negeri sejak beberapa buLan   kebelakangan ini”
Maisarah terdiam.
Wajah Fuad merah kerana menahan marah.
Mylia bangun dari tempatnya, dia merapati Fuad yang sedang berdiri. Bibirnya menyentuh bibir Fuad.
Mata mereka bertentang dan kemudian Maisarah bersuara.
“Aku akan buat apa sahaja yang kau suruh kalau kau habiskan riwayat Tengku Hamzan”
Fuad senyum, “Biar aku pula yang buat tawaran, kalau kau kahwin dengan aku, aku akan buat apa yang kau pinta”
Mylia menjauhkan dirinya daripada Fuad. Dia kembali duduk di kerusinya.
“Keluar! aku nak sendirian!”arah Maisarah kepada Fuad. Lelaki itu keludiannya meninggalkan Maisarah sendirian di bilik bacannya. Maisarah menggepal tangannya dan menumbuk meja.
‘ Berani Fuad melawan cakap aku!’

Tengku Nadhirah duduk termenung di buaian di laman rumah istana. Di samping pagar utama dipacakkan kayu yang bertanda “Untuk Dilelong’. Tengku Nadhirah memandang ke arahkayu yang sedang terpacak itu. Mylia sudah bersiap-siap mahu keluar. dia hanya mengenakan jeans biru pekat dengan Tengku Hamzan-shirt lengan panjang. Rambutnya ditutup dengan tudung hitam.
“Anaknda!” Mylia mencari kelibat anakndnya itu.
“En. Johar, Nampak Tengku Nadhirah?” soal Mylia kepada satu-satunya pem,bantu yang masih setia di sisi keluarganya itu. pembantu lain semuanya sudah tidak berkeja di kediaman istana ini kerana suaminya sudah tidak mampu membayar gaji mereka. tetapi En. Johar mengambil keputusan untuk tetap berjasa kepada keluarga ini kerana dia sudah tidak mempunyai kaluarga yang lain. Dan sepanjang hidupnya dia hanya tahu menganbdikan dirinya kepada Tengku Hamzan. Dia sudah taidak dapat meikirkan apa-apa lagi selain berbakti kepada anaknda Tengku Farid itu.
“Ada di luar Puan Muda” beritahu En. Johar kepada Mylia.
“Puan Muda nak ke mana?” soal En. Johar.
“Saya nak keluar. kalau Tengku sudah pulang, call saya” beritahu Mylia.
“Saya bawa Tengku Nadhirah bersama” sambung Mylia sebelum dia berlalu dari laman utama itu.
Mylia menyapa anaknya yang sedang mengayuun buaian.
“Nak ke mana ni bonda?” soal Tengku Nadhirah.
“JaLan  -jaLan   dengan bonda. Bonda ada hal nak buat, kalau anaknda nak ikut bolehla ikut, itupun kalau anaknda tak sibuk” Mylia senyum bercanda dengan anakndanya itu. hidung Tengku Nadhirah dicium.
“I have nothing to do today. Can I come with you?” soal Tengku Nadhirah. Dia melompat bangun dari buaian.
Mylia memegang tangan Tengku Nadhirah.
“Bonda, is it safe we go out wotout bodyguards?”
“Kan bonda ada”
Mylia memimpin tangan anakndanya dan mereka keluar ke jaLan   utama dengan hanya berjalan    kaki. Teksi ditahan dan Mylia menyuruh teksi menghantar mereka ke sebuah kawasan perumahan sederhana yang terletak di Kajang. Setelah sampai di destinasi, Mylia memimpin anakndanya turun dan mereka berjalan    ke senuah alamat yang telah diberikan terlebih awal kepadanya. Di hadapan pintu utama rumah itu, Mylia melihat Muiz sedang menunggunya di sana.  Muiz menyapanya lembut. Mylia senyum. Anakndanya diperkenalkan kepada teman rapatnya itu.
“Thanks Muiz sebab tolong saya” ucap Mylia ikhlas. Dia ada meminta tolong dari sahabatnya itu untuk mencari sebuah rumah sewa sederhana. Mereka bertiga masuk ke dalam rumah kosong itu. muz membawa Mylia dan Tengku Nadhirah melihat-lihat keadaan rumah itu. telefon bimbit Mylia berdering. Dia melihat nama si pemanggil yang tertera di skrin layar telefon itu.
“Ada apa?” soal Mylia.
“Sekarang?” soal Mylia lagi.
Talian kemudiannya dimatikan. Mylia meminta diri dariapda Muiz kerana dia ada urusan. Hal rumah sewa itu diserahkan kepada Muiz bulat-bulat. Dia mendukung Tengku Nadhirah dan berlalu meninggalkan Muiz sendirian.
Mylia mengambil teksi untuk ke tempat tujuan yang diberikan oleh si pemanggil tadi. Dalam perjaLan  an ke destinasi, fikiran Mylia buntu memikirkan tujuan perjumpaan itu. apakah sebenarnya niat lelaki itu untuk berjumpa dengannya? Walau apapun alasannya, Mylia pasti ini bukan satu tindakan yang bijak, tetapi entah kenapa, kakinya ringan sahaja meLan  gkah ke destinasi yang dijanjikan itu. walau apapun yang terjadi dia pasti akan melindungi Tengku Nadhirah daripada bahaya. Setelah membayar wang teksi, Mylia memimpin anakndanya turun dari perut kereta.
“Kita nak ke mana ni bonda?” soal Tengku Nadhirah.
“Kita jumpa Fuad dulu ya anaknda” beritahu Mylia. Dia menarik sebuah kerusi di ruangan restoran itu. peLan  ggannya tidaklah ramai jadi senang untuk dia dan Tengku Nadhirah mencari tempat duduk. Dia sengaja mengambil duduk di sebuah meja yang agak jauh ke dalam. Bimbang sekiranya ini adalah umpan dari Fuand untu membunuh dia atau Tengku Nadhirah melalui tembakan rawak atau bidikan sasaran jauh dengan menggunakan snipper. Mylia senyum kepada anakndnya.
“Bonda orderkan air untuk anaknda ya” beritahu Mylia, dia memanggil seorang pelayan dan membuat pesanan untuk anakndanya. Sementara dia sekarang sangat tidak tenang. Penantian menuggu kahadiran Fuad terasa sangat menyeksakan, ditambah pula dengan rasa syak yang lelaki itu Cuma mengumpannya ke sini. Sangkaannya bukannnya hanya kerana paranoid semata-mata, lelaki upahan Maisarah itu pernah melakukan cubaan membunuhnya dahulu. Walaupun dengan risiko yang besar begitu dia tetap dating berjumpa dengan lelaki itu. entah kenapa? Waras lagikah dia dating dengan undangan lelaki pembunuh itu. perbuatannya ini ibarat menempah kerandanya sendiri.
Sebentar kemudian, kelibat Fuad muncul. Mylia berlagak tenang. Lelaki itu mengambil tempat di hadapan Tengku Nadhirah.
“Ada apa?” soal Mylia berterus terang. Dia juga tertanya-tanya apakah tujuan lelaki ini mengundangnya ke mari.
Fuad mengeluarkan sebuah sampul surat kuning bersaiz A4 dan diletakkan di atas meja.
“Buka!”arah Fuad.
Dengan teragak-agak, Mylia mengambil sampul surat itu dan mengeluarkan isi kandungannya. Kepingan-kepingan gambar mula jatuh ke tangannya. Gambar-gambar itu dilihat.
“Apa tu bonda?” soal Tengku Nadhirah ingin tahu.
Mylia menyembunyikan gambar-gambar itu dari dilihat oleh anakndanya.
“Sedap anaknda?” soal Mylia mengubah pertanyaannya kepada anakndanya itu. Tengku Nadhirah mengangguk. Banana split yang dipesan oleh bondanya itu disuapkan ke mulut. Mylia mengusap ubun-ubun anakndanya.
“Kalau sedap, makan, nanti bonda order lagi. Bonda ada hal sekejap dengan Fuad” jelas Mylia.
Tengku Nadhirah mengangguk.
Gambar-gambar dari dalam sampul itu dikeluarkan kesemuanya.
“Apa awak nak buat dengan gambar-gambar ni?” soal Mylia. Dia juga buntu memikirkan permainan apa yang cuba diciptakan oleh Fuad. Kalau dia tahu kewujudan Muiz, kenapa tidak diberikan sahaja kepada Maisarah  ? Kenapa harus berjumpa dengannya dan memberikan semua bukti ini kepadanya?
“Puan pernah menerima ugutan daripada seseorang sebelum ini dan puan meminta saya menyiasat. Dan ternyata orang yang bertanggungjawab itu adalah lelaki ini, Muiz” beritahu Fuad separuh berbisik. Dia tidak mahu perbuaLan  nya dengan Mylia didengari oleh orang lain mahupun Tengku Nadhirah sendiri. Anak itu terlalu kecil untuk mengerti ‘kegilaan’ dunia ini.
“Kenapa tidak melaporkan kepada majikan awak? Bukankah dia yang menyuruh awak menyiasat?” soal Mylia berterus terang tentang kebuntuannya.
“Puan Muda mencabar saya?” soal Fuad sinis.
“Saya tertanya-tanya kenapa sebelum melaporkan ke Maisarah  , awak berjumpa dengan saya untuk memberitahu ini? saya tahu cara awak bekerja Fuad. Jangan lupa saya lebih dulu kenal awak daripada saya mengenali Maisarah  . Bukannya saya mencabar. Apa faedahnya bagi saya. Kalau Maisarah tahu pasti saya dan Muiz akan dibunuhnya”
“Sebab itu saya nak serahkan bukti ini pada awak. Maisarah tidak sepatutnya tahu. Kalau tidak, nyawa Puan Muda dan kawan Puan Muda ini terancam” beritahu Fuad.
Mylia berasa pelik. Semakin lama, semakin dia pelik. Fuad mahu bermain permainan apa lagi dengannya? Cukuplah dulu, dia diugut dan diancam oleh lelaki itu. apakah ini juga rancangan Maisarah  ? Mylia Cuma berhati-hati. Pengalaman mengajarkannya agar tidak mudah mempercayai orang, apatah lagi musuh.
“Aku nak berubah sebelum aku mati” beritahu Fuad.
“Kenapa? Polis dah tahu siapa awak yang sebenar?” soal Mylia. Polos sekali pertanyaan itu tetapi dia juga tidak dapat menahan penasaran perasaan ingin tahunya.
“Ajal itu milik semua orang bukan?”
Mylia terdiam.
“Aku akan serahkan bukti-bukti kejahatan Maisarah tidak lama lagi. Beri aku masa. Kemudian aku serahkan segala-galanya kepada Puan Muda”
“Tapi awak sedarkan, kalau bukti-bukti itu diserahkan kepada pihak polis, bukan sahaja Maisarah tapi awak juga akan tertangkap”
Fuad mengangguk lalu menyambung, “Saya berharap agar Puan Muda menghentikan apa yang Puan muda lakukan sekarang. Lepaskan Tengku Hamzan. Jangan terlibat sama dalam kancah ini”
“Apa yang kau cakap ni?” soal Mylia marah.
“Saya tahu, Puan Muda yang menyebabkan kejatuhan syarikat Perdana King. Semuanya dirancang dengan baik. Perfect!”
“Apa yang kau cakap ni Fuad?” soal Mylia lagi.
“Tidak ada sesiapa yang tahu kecuali saya siapa Puan Muda yang sebenar. Saya tahu apa yang Puan Muda lakukan selama ini. kalau bukan kerana saya menyiasat tentang Muiz, saya idak akan ketemu kenyataan yang sebenar tentang Puan Muda. Tetapi saya masih belum mengetahui niat sebenar Puan Muda. Pendapat saya, Puan Muda hanya mahukan Maisarah jatuh bukan? Puan Muda mahu mengalahkan bonda tiri Tengku Hamzan, itu sahaja kan?”
Mylia diam.
“Saya akan bantu. Saya akan serahkan semua dokumen yang disimpan oleh Maisarah berkenaan dengan semua urusannya. Dokumen-dokumen ini boleh dijadikan bukti untuk membawa Maisarah ke muka pengadiLan  . Dengan itu saya harap, Puan Muda berhenti dengan apa yang Puan Muda lakukan sekarang. Tengku Hamzan sudah banyak menderita”
“Saya Cuma mahukan keluarga saya selamat daripada Maisarah  . Salahkah?”
Kini giliran Fuad pula yang terdiam

No comments:

Post a Comment