Tuesday, August 7, 2012

tengku bab 43


Bab 43

Awal pagi, Mylia dan Tengku Hamzan bersiap-siap mahu pulang  ke hotel. mereka berdua Langsung tidak bertegur sapa sejak peristiwa semalam. Selepas beberapa jam perjaLan ke hotel, mereka berdua terus masuk ke dalam kamar hotel. Tengku Hamzan bersiram dan Mylia membaca sebuah majalah di sofa. Selepas beberapa minit bersiram Tengku Hamzan keluar dari kamar mandi dengan hanya bertuala paras pinggang. Mylia menjeling ke arah suaminya.
Walaupun Tengku Hamzan sudah agak berusia tetapi suami Mylia itu tetap segak dan kelihatan muda.
Tengku Hamzan mengenakan persalinan yang disediakan oleh Mylia. Dia Langsung tidak memandang ke arah Mylia saat dia melewati isterinya itu. selepas mengambil barang-barang yang diperlukan untuk meeting, Tengku Hamzan berlalu keluar tanpa memberitahu sepatahpun kepada Mylia.
Nombor telefon Lan didail. Lan memberi salam.
“Apa yang Lan bagitahu suami kakak semalam?”
“Lan bagitahu apa yang Lan patut bagitahu tujuh tahun dulu. Kalau tak kakak takkan menderita sampai sekarang” beritahu Lan   .
“Lan tak tahu apa-apa tentang Tengku Hamzan dan kakak”
“Lan dah besar kak. Lan bukan Khairul yang hanya belasan tahun”
“Dia suami kakak Lan. Baik buruk Tengku Hamzan, kakak tetap cintakan dia. Apa yang Lan bagitahu Tengku Hamzan semalam?” soal Mylia lagi.
“Lan suruh dia lepaskan kakak”
“Lan tahu tak cerai tu adalah perkara yang paling ditakuti oleh seorang isteri”
Lan terdiam.
“Lan tak tahu hal yang sebenar. Tengku Hamzan tak bersalah. Dia juga mangsa macam kita”
“Kakak bahagia?”
“Kakak cintakan Tengku”


Mereka pulang  ke Kuala Lumpur setelah Tengku Hamzan Berjaya menyelesaikan segala urusannya dalam masa beberapa hari di KeLantan. Tengku Hamzan masih tidak mahu menegur. Sepatah yang ditanya, sepetah yang dijawab. Semuanya gara-gara perbuaLan  nya dengan Lan tempohari. Setelah awal pagi Tengku Hamzan keluar ke pejabat, Mylia menelefon Muiz dan mengajak lelaki itu untuk bertemu di sebuah restoran agak jauh dari kediaman istana. Dia tidak mahu pertemuannya dengan Muiz disedari oleh sesiapa. Namun, Mylia tetap membawa dua orang pengawal peribadinya bersama.
“Maaf saya tak dapat hadir ke majlis perkahwinan awak”
Muiz senyum. “La nada bagitahu yang awak dah kembali kepada Tengku Hamzan”
Mylia mengangguk. Tidak ada apa-apa yang ingin disembunyikan dari pengetahuan Muiz.
“Ada apa awak nak jumpa saya?” soal Muiz lagi.
“Saya ada hal nak minta tolong”
Mylia mengeluarkan dua keeping foto dari beg tangannya. Foto-foto itu diletakkan di meja.
“Ini Maisarah  , dan ini Fuad”
Gambar-gambar itu dipegang oleh Muiz.
“Apa yang awak nak saya buat? Saya dah lama tingalkan kerja-kerja ini” beritahu Muiz. Dia abagaikan dapat mengegak yang Mylia mahu dia membuat satu pekerjaan untuknya.
“Tidak, Muiz. Saya tahu awak dah berhenti. Saya Cuma nak minta tolong awak ambil gambar gerak geri dia orang”
“Kenapa?”
“Ini Maisarah, perempuan yang mengupah awak dan kawan awak tujuh tahun dulu untuk menculik saya. Dia adalah ibu tiri suami saya. Dia sanggup lakukan apa sahaja untuk mendapatkan harta Tengku Hamzan. Saya Cuma berharap awak dapat mengikut gerak geri mereka. tolonglah saya Muiz. Saya dah tak tahu nak minta tolong siapa lagi” rayu Mylia. Dia tahu hanya Muiz seorang yang mampu menolongnya tentang hal ini.
Selepas berjumpa dengan Muiz, Mylia ke pejabat suaminya. Dia masuk ke kamar pejabat Tengku Hamzan setelah Suraya menekan butang intercom dan bertanya kepada Tengku Hamzan.
Seperti bisaa, Tengku Hamzan tetapi tidak mahu berbicara dengannya. Mylia duduk di kerusi bertentangan dengan suaminya.
“Dinda baru balik berjumpa kawan lama” beritahu Mylia tanpa ditanya. Dia cuba memerhatikan reaksi dari Tengku Hamzan. Dia tidak tahu bagaimana mahu meyakinkan dirinya sendiri yang Tengku Hamzan masih lagi menyintainya. Dia tiada cara lain lagi. Jika Tengku Hamzan cemburu bermakna suaminya itu masih saying kepadanya.
“kanda ingat tak lelaki yang kanda jumpa masa di rumah Lan dulu” beritahu Mylia lagi.
Tengku Hamzan tersentak. Lelaki itu tidak pernah dilupakan. Api cemburunya mula membahang. Itulah satu-satunya lelaki yang bukan muhrim yang dilihat sangat rapat dengan isterinya. Tengku Hamzan cuba menahan dirinya. Pen ditangan masih lagi menari-nari di Lan   tai kertas putih. Tengku Hamzan sedang membuat draf untuk projeknya yang akan datang.
“Dinda jumpa Muiz tadi” beritahu Mylia lagi. Tengku Hamzan dilihat tidak tergugat. Tiada riak-riak cemburu pada wajah serta perilaku suaminya.
Mylia memuncungkan bibirnya. Kali ini dia betul-betul merajuk dan berputus asa.
“Sampai bila kanda nak macamni dengan dinda?”soal Mylia lagi. Suaranya agak tinggi. Tengku Hamzan pantang orang meninggikan suara kepadanya. Dia Lan   tas bangun dari tempat duduknya. Mylia sangat terkejut dengan respons suaminya itu.
“Kanda?!”
Tengku Hamzan berdiri dan berjalan    ke arah nya. Lengan Mylia ditarik. Tengku Hamzan membuka daun pintu pejabat dan berpesan kepada Suraya suapay tidak menganggunya. Pintu itu kemudiannya dikunci.
“Apa ni kanda?” soal Mylia takut. Dia cuba melepaskan diri dari suaminya sendiri. Dia tidak ingin dikasari. Sudahlah tidak mendapat perhatian serta kasih saying dari Tengku Hamzan kebelakangan ini, kini dia dikasari pula. Mylia dipaksa duduk di sofa.
“Kau memang nak aku ceraikan kau kan? Betul kata Lan   ! Sekarang kau dah pandai-pandai jumpa keasih kau lepas tu kau sengaja nak tengok sejauh mana kesabaran aku”
“Apa kanda cakap ni. Bukan itu maksud dinda” suara Mylia agak perlahan. Dia bimbang pertengjkarannya dengan suami didengari oleh staf-staf syarikat yang lain.
“Habis yang kau pergi juma lelaki tu kat belakang aku kenapa?” tengking Tengku Hamzan.
Tidak semena-mena, tangan Mylia menampar pipi suaminya. Tuduhan Tengku Hamzan sangat melampau. Tuduhan bersabit maruahnya sebagai seorang interi tidak boleh dipermainkan walaupun dari mulut suaminya sendiri.
Tengku Hamzan berang. Pipinya panas, d arah  nya seperti menggelegak. Tidak pernah seorangpun berani berbuat begitu kepadanya. Maruahnya dirasakan tergores. Dan dengan hasutan syaitan serta iblis, Tengku Hamzan bertinak di luar kawaLan  . Wajah Mylia dicium rakus. Isterinya itu meminta untuk dilepaskan. Mylia tidak rela diperlakukan sebegitu oleh Tengku Hamzan. Haknya sebagai isteri dilayan dengan sopan dan dihormati tetapi perbuatan Tengku Hamzan sekarang ini membuatkan Mylia berasakan dirinya seperti sampah, atau pelacur. Kalau diberi pilihan Mylia lebih rela disamakan dirinya sebagai sampah daripada seorang pelacur.
Mylia mula menangis teresak-esak. Tangisan si isteri kedengaran di cuping telinganya namun kerana marah, Tengku Hamzan meneruskan perbuatannya. Dia membaringkan tubuh Mylia di sofa. Wajah Mylia dicium sepuas-puasnya. Pipi Mylia basah dan lembap kerana air mata. Tatkala bibir Tengku Hamzan terkena air mata yang mencurah-curah di pipi isterinya, Tengku Hamzan terhenti. Dia beristghfar beberapa kali dan mengambil blazer hitamnya yang disangkut di sebelah pintu. Blazer itu diletakkan ke badan Mylia. Mylia masih menangis di sofa. Tengku Hamzan duduk berteleku di Lan   tai dan menekupkan mukanya ke sofa.  Seribu keesaLan   mula menerjah ruang waras akal fikirannya. Dia marah dan amarhnya disiram dengan api cemburu. Minyak tanah yang membakar adalah hasutan daripada syaitan yang durjana memaksa dia bertindak sezalim itu terhadap Mylia. Tengku Hamzan bangun dan menuju ke pintu bilik pejabatnya. Dia membuka daun pintu dan mengjengulkan wajahnya, “Hari ni semua ambil halfday. Tinggalkan office sekarang”. Suraya dan beberapa orang staf yang mendengararahan itu tertoleh-toleh sesame sendiri. Mereka semua seakan-akan tidak percaya akan perintah dari majikan mereka itu.
“Now!’ kali ini suara Tengku Hamzan menengking. Suraya terkejut dan bangun dari duduknya lalu segera mengambil tas tangannya. Suraya kemudiannya membuat pngumuman perintah Tengku Hamzan itu. Tengku Hamzan menutup daun pintu dan duduk di kerusi sofa di sebelah Mylia. Isterinya itu masih teresak-esak menangis. Tubuhnya terketar-ketar kerasa esakan tangisannya. Tengku Hamzan hanya memerhatikan tanpa kata-kata. Dia berasa sangat inferior kerana perbuatannya terhadap isterinya tadi. Entah kenapa api cemburu dan marahnya sukar dikawal. Semenajk Mylia kembali ke pangkuannya dan Tengku Nadhirah beberapa buLan   yang lalu, dia tidak pernah menyentuhpun isterinya itu kerana pada pendapatnya dia ingin member Mylia masa dan tidak mahu memaksa. Tetapi hari ini dia telah melakukan kesilapan dan sekarang dia sangat menyesal akan perbuatannya.
Setelah lama menangis, tangisan Mylia mula reda. Mylia memperlihatkan wajahnya yang merona merah. Wajah itu jatuh ke penglihatan Tengku Hamzan lalu mengundang rasa sayu dan rasa bersalah di hati lelakinya. Muka isterinya sembap dan kelopak matanya bengkak kerana terlalu lama menangis. Blazer hitam dialihkan daripada badannya. Mylia Lan   gsung tidak melihat ke arahsuaminya. Tengku Hamzan bangun dan duduk di sebelah Mylia tetapi Mylia menjauhkan dirinya. Tengku Hamzan diam. Dia tahu, perbuatannya tadi tidak mampu dimaafkan tetapi dia sekarang telah menyesal dan ingin memohon maaf. Dia bertindak bagaikan dirasuk, tetapi itu semua kerana rasa cemburunya kepada Mylia. Bukankah cemburu itu tandanya saying? Walaupun sudah tidak menangis tapi Mylia masih lagi tersedu-sedan. Kasihan melihat Mylia begitu. Tengku Hamzan mengambil blazer hitamnya dan membalut tubuh isterinya.
“Sorry dinda. Kanda tak bermaksud nak buat macam tu pada dinda” tutur Tengku Hamzan.
Sebaik sahaja mendengar kata-kata Tengku Hamzan, Mylia mula menangis lagi. Hatinya sayu dan sedih atas perlakuan suaminya sendiri.
“Kita balik ye”
Mylia menggeleng.
“Habis dinda nak stay sini sampai bila?”
Mylia diam.
Pada pandangannya, Mylia tentu berasa malu untuk berhadapan dengan semua orang dengan apa yang berlaku terhadapnya. Tengku Hamzan bangun dan mencapai telefon bimbitnya dan dia mendail nombor seseorang. Setelah itu dia kembali ke sisi isterinya.
“Kanda dah call Ahmad. Hari ini, kanda yang drive. Cuma kita berdua saja. Tak ada orang lain” beritahu Tengku Hamzan. Mylia masih belum memandangnya. Mungkin isterinya itu masih marah kepadanya.
Tengku Hamzan bangun dan memaut bahu Mylia supaya isterinya itu berdiri tetapi Mylia meolak. Dia tidak mahu disentuh oleh suaminya. Rajuknya bukan kepaLan  g. Dia malu diperlakukan sebegitu oleh suaminya sendiri. Tengku Hamzan bagaikan menganggap dia sebagai seorang…. Dan bukan seorang isteri sedangkan hak seorang isteri dilayan dengan penuh kasih saying oleh suaminya. Apa yang Tengku Hamzan lakukan tadi sangat kasar dan tidak selayaknya dilaukkan oleh seorang suami.
Tengku Hamzan memandu kereta sampai di perkarangan rumah. Dia membuka pintu untuk Mylia. Mylia keluar dari perut kereta dan gadis itu masih lagi membisu. Tengku Hamzan membontoti daripada belakang. Apabila melihat Tengku Hamzan dan Puan Muda masuk ke dalam rumah, Tengku Nadhirah cepat-cepat menyapa.
“Tengku, Puan Muda, santapan tengahari sudah siap”
Mylia berlalu tanpa kata, dan Tengku Hamzan hanya memerhatikan isterinya hilang dari pandangan. Dia duduk di sofa. Dia sengaja mahu mebiarkan Mylia bersendirian buat beberapa ketika. Peristiwa tadi tentu memberikan dampak yang besar pada jiwa isterinya.
‘Apa yang berlaku tadi memang di luar jangkaannya. Dia tidak pernah sekasar itu dengan Mylia tetapi dia cemburu jika Mylia bersama dengan lelaki lain terutama lelaki yang dilihat sangat mesra dengan Mylia itu. dia menyintai Mylia dengan sepenuh hati tetapi Mylia sudah banyak berubah setelah tujuh tahun terpisah dengannya. Isterinya itu seperti meletakkan sempadan antara mereka. adakah Mylia sudah tidak menyintai dirinya lagi? Kenapakah Mylia kembali sebenarnya? Setelah tujuh tahun terpisah, dia sangat merindui isterinya itu. kemanjaannya dan kenakaLan  nya sering mebuatkan hari-harinya gembira. Tetapi itu dulu. Mylia sudah sangat berbeza. Dia lebih matang! Perubahan itu Tengku Hamzan terima dengan hati terbuka tetapi dia khuatir sekiranya Mylia sudah berubah hati, dan tidak lagi menyintai dirinya. Sejak kembali ke pangkuannya, Mylia tidak pernah menyatakan saying atau cinta. Malah isterinya itu juga tidak mengizinkah dirinya disentuh. Pada awalnya Tengku Hamzan tidak mengesyaki apa-apa, mungkin Mylia memerlukan masa’ Tengku Hamzan merebahkan dirinya ke sofa. Fikirannya terbejat. Masalah kerja dan masalah keluarga meragut ketenangan jiwanya.
Jam lima petang, Tengku Hamzan tersedar dari tidurnya setelah Tengku Nadhirah ketawa menonoton cerita kartun kegemarannya. Tengku Hamzan melihat ke sekeliling, ada seorang pembantu rumah istana yang sedang menemani anakndanya itu. Tengku Hamzan bangun dan menuju ke arahanakndanya. Anak itu dipeluk dan dicium. Tengku Nadhirah merengek minta dilepaskan kerana dia mahu menonton rancangan televisyen. Tengku Hamzan mencium lagi pipi anakndanya itu.
“Bonda mana, saying?” Tanya Tengku Hamzan.
“Ada di kamar” beritahu Tengku Nadhirah. Matanya masih lagi lekat pada kaca televisyen.
 “Bonda buat apa?”
“Tadi masa anaknda masuk ke kamar, bonda sedang bercakap di telefon
Tengku Hamzan diam. Perasaan ingin tahunya membuak-buak. Adakah dengan lelaki tadi? Atau dengan Lan   ?
Tengku Hamzan bangun dan berjalan    ke tingkat atas. Dia membuak daun pintu dn melihat isterinya sedang duduk di balkoni. Balkoni itu menghadap kolam renang dan taman. Tengku Hamzan berjalan    ke arahMylia lalu menegur isterinya.
“Kanda minta maaf. Kanda tak sepatutnya merperlakukan dinda sebegitu” Tengku Hamzan memang sulit mengungkapkan kata-kata maaf tetapi kali ini dia memang dirundung rasa bersalah yang menggunung terhadap Mylia. Egonya telah diketepikan sejak tengahari tadi Cuma dia memerlukan masa yang sesuai untuk meminta maaf dari Mylia.
“Kanda buat dinda macam pelacur!”
“Tak, kanda buat macam tu sebab kanda cemburu apabila dinda berjumpa dengan lelaki lain”
Air mata Mylia mula bergenang. Tengku Hamzan tahu Mylia sangat bersedih dengan perlakuannya tetapi dia memohon maaf kini. Tolonglah dinda, maafkan kanda! Rintih Tengku Hamzan dalam hati.
“Jangan fikir yang bukan-bukan. Kanda tetap sayangkan dinda. Kanda cemburu  dan kanda tahu kanda bersalah. Dinda jangan samakan diri dinda dengan sesiapapun, dinda isteri kanda. Takkan ada pengganti dinda dalam hati kanda. Kanda cintakan dinda!” Tengku Hamzan memegang bahu isterinya. Dia merapatkan dirinya kepada isterinya.
“Kanda sanggup buat apa saja, asalkan dinda maafkan kanda”
“Jangan uLan  g lagi perbuatan itu. janji dengan dinda”
“Baiklah, kanda janji!”
Tengku Hamzan menarik tubuh Mylia ke dalam pelukannya. Sesaat kemudian, apabila dipeluk oleh Tengku Hamzan, suaminya, Mylia menangis teresak-esak. Baru tengahari tadi dia merasakan yang Tengku Hamzan sudah tidak menyintainya. Perbuatan suaminya itu seolah-olah menyamakan dirinya dengan seorang pelacur. Dia sedih dengan perbuatan Tengku Hamzan itu. tetapi kini, apabila berada di alam pelukan Tengku Hamzan, dia dapat merasakan kasih saying suaminya masih lagi bertapak di untuknya. Mylia memeluk tubuh suaminya erat. ‘Jangan uLan  g lagi apa yang kanda buat tengahri tadi. Dinda sedih. Perasaan dinda tercalar. Maruah dinda diragut dengan perbuatan kanda tadi’ Mylia mengeluh dan meratap tetapi hanya hatinya sahaja yang berkata-kata. 

No comments:

Post a Comment