Tuesday, August 7, 2012

tengku bab 61


Bab 61

Sabtu 19 mei 2010

Aku telah melindungi keluargaku semampu yang kuupayakan. Maisarah bukan lagi ancaman buat suamiku ataupun untuk anakndaku. Akhirnya suamiku tahu juga siapa Maisarah yang sebenarnya.
MenjaLan  i kehidupan di sisi suamiku membuatkan aku berasa bersalah. Patutkah aku memberitahu suamiku tentang sesuatu yang masih aku rahsiakan? Suamiku tidak akan memaafkanku atas perbuatanku ini.
Atau patutkah aku melarikan diri dari sisi suamiku? Tapi bukankah itu nusyuz? Atau aku berterus terang sahaja. Apa sahaja keputusan suamiku aku akan menerimanya.

Mylia menutup buku diarinya. Diari itu dimasukkan ke dalam laci. Dilihat tubuh suaminya yang masih berbaring di katil. Susah sekali suaminya mahu memejamkan mata malam tadi memandangkan ini adalah malam terakhir mereka di rumah kediaman ini.
Mylia mengejutkan suaminya dari tidur.
Tengku Hamzan bermalas-malasan di katil.
“Kita solat subuh bersama-sama ye kanda”
Tengku Hamzan menyandarkan dirinya di katil dan dia mengangguk.
Tidak lama kemudian, mereka suami isteri solat Subuh berjemaah.
Tengku Hamzan menyelesaikan bacaannya dengan ucapan Amin.
Mylia memandang suaminya dari belakang. Mahu sahaja dia berbicara, tetapi mulutnya berat mahu berbicara.
Tengku Hamzan bangun berdiri, melipat sejadahnya.
“Kanda” panggil Mylia lemah.
Tengku Hamzan berpaling ke belakang.
Mylia sekadar senyum, lalu menggeleng.

Jam 9 pagi ruang tamu di kediaman rumah istana sudah dipenuhi dengan ramai orang. Mereka bukan sekadar tetamu tetapi mereka merupakan pembeli yang akan membeli lelongan asset milik Tengku Hamzan.
Pengacara yang dari perwakiLan   bank memulakan acara.
“Assalamualaikum dan selamat pagi. Terima kasih kepada semua yang hadir ke acara pelelongan pada hari ini”
Tengku Hamzan berdiri dalam puluhan tetamu-tetamu yang hadir. Dia mencari-cari kelibat Tengku Imran sejak dari tadi tetapi tidak ketemu. Dia risau sekiranya Tengku Imran tidak menepati janjinya untuk hadir ke majlis ini. Tengku Imran mengeluarkan telefon bimbitnya dan mendail nombor telefon ayahndanya tetapi panggilan   telefonnya tidak disambungkan.
Tengku Imran masih lagi berada di dalam bilik mesyuarat menyelesaikan masalah pembinaan projek syarikatnya yang menghadapi masalah. Tengku Imran menyelak lengan kemeja untuk melihat jam tangannya. Dia resah. Perbincangan masih lagi belum selesai tetapi dia harus ke rumah kediaman istana milik Tengku Hamzan.  Wahida, jurutera yang dipertanggunjawabkan untuk menguruskan pembinaan flyover di Pulau Pinang berdiri sambil menyampaikan pemasalahan yang dihadapi.
Tengku Hamzan menghempaskan telefon bimbitnya ke rumput. Dia marah kerana panggilan  nya tidak diangkat oleh Tengku Imran sedangkan pelelongan untuk rumah kediaman istana sudah berLan  gsung. Sebentar lagi pelelongan untuk syarikat Perdana King. Dia mendengar suara gemuruh tepukan dari dalam kediaman. Tengku Hamzan segera masuk.
“Rumah ini dijual kepada pembeli yang menelefon sebentar tadi dengan harga 1 million dollar US” umum pengecara setelah mengetuk mejanya sebanyak tiga kali.
Tengku Hamzan mengintai jaLan   masuk di celah-celah tetamu yang hadir. Ahu, Dia menyapa seorang tetamu di sebelahnya.
“Do you know who is the buyer for this house?” soal Tengku Hamzan kepada seorang lelaki yang berdiri di sebelahnya.
Lelaki itu menjungkitkan bahu dan memberitahu. “Im sorry, I don’t know”
Tengku Hamzan berjalan    lagi agak hamper ke depan.
“Sekarang kita mulakan pelelongan untuk Syarikat Perdana King. Bidaan dimulakan pada 5 million dolar US”
“What? Nonsence. That company worth more than that” secara tidak sedar Tengku Hamzan meluahkan keluhannya.
“I don’t know man, that company is in serious economic trouble” seorang lelaki yang tidak dikenali memberi respond pada Tengku Hamzan.
Tengku Hamzan sekadar melirik kepada seorang lelaki yang lebih kurang sebaya dengannya itu.
“Ada bidaan?” soal pengacara.
“6 million US Dollar” laung satu suara.
Tengku Hamzan segera menoleh ke belakang, dilihatnya Tengku Imran menapak ke ruangan itu. tetamu-tetamu yang dating turut menoleh kepada Tengku Imran dan memberi ruang untuk Tengku Imran menapak lebih ke depan.
“6 Million USD dari pembida di sana. Ada tawaran yang lain?” soal pengacara itu lagi.
“7 million USD” semua tetamu termasuk Tengku Hamzan dan juga Tengku Imran memandang ke arahseorang lelaki asing yang baru menapak masuk ke dalam ruangan itu. Tengku Hamzan kenal akan lelaki asing itu. dia adalah perwakiLan   daripada syarikat yang menwarkan projek Polypetroleum.
Apa yang lelaki itu buat di sini? Soal Tengku Hamzan sendirian. Dia tetanya-tanya. Berminat juga lelaki itu dengan syarikatnya. Apakah niat sebenarnya. Tengku Hamzan mula meragui kehadiran lelaki itu di sini.
“7 million dollar going once” laung si pengacara pelelongan.
“7 million dollar going twice”
“7 million dollar going..”
“8 million dollar!” Tengku Imran menawarkan harga yang lebih tinggi.
Tetamu-tetamu yang hadir saling berpandangan sesame sendiri. Sehingga ada yang tertanya-tanya kenapa dua orang pembida ini sangat berminat dengan syarikat Perdana King sedangkan syarikat itu mengalami masalah dan harga yang ditawarkan itu sangat tidak sesuai dengan kondisi kewangan syarikat itu.
“8 million dollar US going once”
“10 million USD” laung Micheal dengan keras. Tawaran yang disampaikan oleh lelaki asing sangat tinggi sehinggakan ruangan itu riuh rendah untuk sementara waktu. Ada tetamu yang melopong ternganga mendengar tawaran harga yang dianggap oleh mereka sebagai tawaran yang gila. Mustahil harga syarikat iu mencecah sebegitu tinggi! Tengku Hamzan juga turut terkejut mendengar tawaran harga daripada perwakiLan   H group itu. nampaknya lelaki asing itu memang berniat mahu memiliki syarikat Perdana King. Dia tidak menghiraukan harga seberapa banyak tawaran harga daripada Tengku Imran, pasti dia akan menawarkan harga yang lebih tinggi.
Apakah yang diinginkan oleh lelaki mat saleh ini? Tengku Hamzan berteka-teki.
Tengku Hamzan menoleh ke sisi memandang ke arahayahndanya mengisyaratkan agar ayahndanya memberikan twaran yang lebih tinggi. Dia tidak sanggup melihat syarikat peninggaLan   almarhum ayahndanya jatuh ke atangan orang lain apatah lagi orang asing.
“10 million USD going once”
“10 million USD gping twice”
“!0 million USD going third”
“Sold! To the man right there” laung si pengacara lalau menunjukkan ke arah a Micheal. Micheal sekadar tersenyum. Tengku Hamzan berjalan    keluar dari keriuhan itu. Tengku Imran mengejar Lan   gkah Tengku Hamzan.
“Anaknda nak ke mana?” bahu Tengku Hamzan diarih. Lan   gkah Tengku Hamzan berenti. Dia menoleh ke belakang.
“Ayahnda tak mampu menawarkan harga yang lebih tinggi. Syarikat ayahnda ada masalah dengan projek kami” beritahu Tengku Imran tanpa disoal. Dia juga sebenarnya sangat mahu menolong tetapi dia juga mengalami masalahnya yang tersendiri.
“Anaknda nak ke mana selepas ini?” soal Tengku Imran.
“Kami akan ke rumah baru kami” balas Tengku Hamzan. Dia tahu Tengku Imran telah berusaha semampunya untuk membantu tetapi dia sangat hampa dan dia mahu bersendirian sekarang ini.
“Tinggal sahaja di rumah ayahnda” Tengku Imran memberikan cadangan. Walaupun Tengku Hamzan bertengkar dengannya tetapi dia tidak sanggup melihat anakndanya itu merempat di tepi jaLan   tidak berumah. Hubungan darah tidak mampu dipisahkan.
“Tak apalah ayahnda. Mylia ada carikan rumah murah untuk kami sekeluarga” beritahu Tengku Hamzan lalu dia segera meninggalkan ruangan itu.
Mylia mundar mandir di ruangan tamu sementara menunggu kehadiran Tengku Hamzan. Suaminya itu mengambil masa untuk bersendirian di ruang membacanya sebelum berangkat meninggalkan rumah istananya itu. En. Johar ada bersama Tengku Hamzan. Tengku Nadhirah melihat bondanya dengan pandangan yang pelik tetapi dia tidak bertanya. Acara pelelongan itu baru sahaja berakhir dan beberapa orang tetamu sudah mula pulang. Tiba-tiba Lan   gkah Mylia terhenti apabila dia melihat Tengku Imran tercegat di hadapannya. Dia menyapa tetapi Tengku Imran tidak bersuara.
“Aku nak berterus terang dengan anaknda Tengku Hamzan” beritahu Tengku Imran.
Mylia diam. dia menantikan kata-kata ayahndanya yang seterusnya.
“Anaknda Tengku Hamzan berhak tahu siapa kau sebenarnya. isteri yang disayanginya ini rupa-rupanya yang merancang kejatuhan syarikatnya”
Mylia masih lagi berdiam. Dia mamandang ke arahanakndanya, Tengku Nadhirah.
“Ayahnda, kita bincang di tempat lain boleh?”
Tengku Imran terdiam. barulah dia sedar yang dia tidak seharusnya berbicara seLan  tang itu di hadapan Tengku Nadhirah. Anak itu masih terlalu kecil untuk mengerti semua ini. Mylia mengahmpiri Tengku Nadhirah lalu mengusap rambut anaknya.
“Anaknda boleh tinggalkan bonda dengan nenda Tengku Imran boleh?” soal Mylia kepada anakndanya itu.
“Bonda dengan nenda bergaduh ke?” soal Tengku Nadhirah.
Mylia senyum lalu menggeleng.
“Nenda Cuma marah pada bonda sebab bonda ada buat silap. Samalah kalau anaknda buat silap, pasti bonda pun marah kan?”
Tengku Nadhirah mengangguk.
“Anaknda ke tingkat atas ye bonda?”
Mylia mengangguk. “Nanti sebentar lagi bonda cari anaknda ya?”
Tengku Nadhirah berlalu meninggalkan Tengku Imran dan bondanya di ruangan itu.
Mylia membetulkan tubuhnya menghadap Tengku Imran.
“Anaknda tahu anaknda salah. Tapi sekarang Maisarah bukan lagi ancaman untuk keluarga saya ayahnda” beritahu Mylia. Nada suaranya tetap rendah. Dia tahu darjatnya di sisi ayahnda Tengku Imran. Lelaki itu dihormati seperti ayahnya sendiri.
“Kau bunuh Maisarah  ?” soal Tengku Imran terkejut. Pertanyaan itu seperti sebuah tuduhan yang dilemparkan kepada Mylia.
Mylia cepat-cepat menafikan. “Saya tidak pernah merancang untuk mebunuh Maisarah  . Memang sudah sampai ajalnya. Im better than her. Saya takkan menyelesaikan masalah dengan membunuh”
“Tengku Hamzan dah tahu apa yang kau buat sebenarnya?”
Mylia menggeleng lemah. Terlalu berat untuknya berterus terang kepada suaminya itu. dia bimbang sekiranya suaminya akan marah kepadanya. Tetapi dia tahu pendapat Tengku Imran itu ada benarnya. Sampai bila dia harus menyembunyikan perkara yang sebenar ini daripada pengetahuan suaminya. Tengku Hamzan berhak untuk tahu.
“Hal apa dinda!?”
Mylia dan Tengku Imran ternyata terkejut mendengar suara milik Tengku Hamzan itu tiba-tiba menyampuk perbuaLan   mereka. Tengku Imran berdehem beberapa kali. Tengku Hamzan berjalan    mendekati Mylia Lan   tas menguLan  gi pertanyaan itu untuk kedua kalinya.
Mylia melihat ke arahTengku Imran.
“Ada sesuatu yang dinda nak bagitahu kanda” akhirnya Mylia bersuara. Kali ini dia nekad untuk memberitahu segala-galanya kepada suaminya dan juga Tengku Imran.
“Im sorry to disturb all of you” tiba-tiba Micheal muncul dengan membawa beberapa helai kertas.
Mylia, Tengku Imran dan juga Tengku Hamzan serta En. Johar berpaling ke arahlelaki itu. micheal sekadar tersenyum.
“Im going to need your signature” kata Micheal. Dia kemudiannya berjalan    ke arahTengku Hamzan dan juga Mylia. Tengku Hamzan berasa pelik. Setahunya urusan jual beli harta-hartanya diserahkan kepada pihak bank dan tandatangannya sudah tidak layak kerana harta-hartanya sudah dicagarkan atas nama bank. Maknanya semua urusan berkenaan jual beli diwakilkan kepada pihak bank dan juga pihak pembeli. Tengku Hamzan berpaling ke arahMylia apabila Micheal yang disangkakan mahu mengambil tandatangannya ternyata meminta tandatangan isterinya.
Mylia memandang ke arahTengku Hamzan. Dia tahu suaminya itu bingung dengan siatuasi sekarang ini. dia kaan menjelaskan segala-galanya. Mylia mengambil dokumen yang diserahkan oleh Micheal itu dan menandatanganinya. Tengku Hamzan sekadar memandang sambil membaca isi kandungan dokumen itu. ternyata sangkaannya itu betul. Dokumen-dokumen yang diserahkan oleh Micheal itu adalah dokumen jual beli syarikat Perdana King. Tengku Hamzan bertambah bingung apabila melihat Mylia menandatangani di bahagian sebelah kanan paling bawah sebagai pembeli.
“Apa ni?” Tengku Hamzan bertanya Lan   tang.
Mylia menyerahkan kembali semua dokumen yang dibawa oleh Micheal itu. Tengku Imran juga turut tertanya-tanya.
“Ada sesuatu yang dinda ingin beritahu kanda, dan ayahnda Tengku Imran”
“Whats going on?” Tengku Hamzan bertanya lagi. Kali ini dia memandang ke arahMicheal yang berdiri di sampingnya. Micheal membisu. Dia tidak layak bersuara.
“Kanda, Micheal bekerja untuk dinda”
Tengku Hamzan tersenyum sinis. Kemudian dia ketawa lucu. “Are you joking?” sukar untuk dipercayai oleh Tengku Hamzan.
Mylia diam. wajahnya serius sahaja. Tawa Tengku Hamzan terhenti. Dia memandang isterinya. Kenyataan itu bukan sahaka mengejutkan Tengku Hamzan malah Tengku Imran juga mempunyai perasaan yang sama tetapi dia hanya berdiam.
“Kanda tak faham”
“You know what I mean. Micheal and Jason is working for me” beritahu Mylia.
“And Im the owner of H Group” sambung Mylia lagi.
Tengku Hamzan dan Tengku Imran terdiam.
“Maafkan dinda, kanda” Mylia merapatkan tubuhnya ke arah   Tengku Hamzan lalu meraik tangan suaminya. Tetapi Tengku Hamzan melarikan tangannya.
“why are you lying to me, to my face!” Tengku Hamzan marah. Dia punya hak untuk marah. Isterinya menipu dan mempermainkannya. Sesiapa sahaja yang berada di kedudukannya sekarang memang berhak untuk marah. Suara Tengku Hamzan bergema di ruangan itu sehingga menarik perhatian beberapa orang tetamu yang masih lagi berada di rumah istana itu. mereka semua melihat ke arahmereka.
“Maafkan dinda. Dinda buat macam ni sebab dinda sayangkan kanda”
“Bullshit! Kau buat macam ni sebab kau nak semua harta aku?”
“Bukan. Dinda buat macam ni sebab dinda nak lindungi keluarga dinda, keluarga kita. Maisarah merancang untuk membunuh kanda. Dari dulu lagi dia merancang untuk membunuh kanda. Kalau dinda beritahu kanda, kanda tidak akan percaya. Jadi dinda merancang semua ini, supaya kanda sedar sendiri siapa Maisarah sebenarnya” jelas Mylia. Inilah yang ditakutinya jika dia berterus terang. Tengku Hamzan memang sangat marah. Dia sangat takut sekarang ini.
“Jadi kau bunuh Maisarah  ?” soal Tengku Hamzan.
“Tidak, dinda merancang untuk menyedarkan kanda sahaja. Bila kanda jatuh bankrupt pansti Maisarah akan meninggalkan kanda. Hanya itu sahaja pLan   dinda” bersungguh-sungguh Mylia menjelaskan.
“Maafkan dinda” entah ke berapa kali Mylia memohon maaf.
“Siapa H Group?” soal Tengku Hamzan. Suaranya sudah sedikit mengendur. Tengku Imran juga tertanya-tanya perkara yang sama, bagaimana gadis itu bisa mempunyai syarikat sebesar itu sedangkan gadis itu dilihat sebagai gadis kebanyakan.
“Selepas dinda disuruh meninggalkan kanda, En. Johar ada memberikan wang pampas an untuk dinda” jelas Mylia. Dia memandang ke arahEn. Johar yang berdiri di belakang Tengku Imran. En. Johar menundukkan wajahnya. Malu apapbila mengingatkan perbuatannya yang dulu itu.
“Duit itu dinda melabur di British dan Muiz yang banyak membantu dinda. Dan H Group adalah hasi pelaburan dinda untuk tujuh tahun selama dinda menyembunyikan diri daripada kanda. Lan juga tidak tahu akan hal ini, jadi kanda jangan slaahkan Lan   ”
“H Group?” soal Tengku Hamzan.
“Sempena nama kanda, Hamzan” jelas Mylia.
“Jadi kepulangan dinda di sisi kanda adalah sebahagian daripada rancangan dinda?”
Mylia mengangguk.
“Dinda cintakan kanda atau tidak?”
Mylia mengangguk lagi.
“Syarikat kanda jatuh bankrupt sebab dinda. Dinda yang meyakinkan ayahnda Tengku Imran menarik balik semua dana untuk pelaburan syarikat kanda dalam Polypetroleum” beritahu Mylia lagi. Kali ini dia ingin memberitahu kesemuanya kepada Tengku Hamzan.  Tengku Hamzan berpaling ke arahTengku Imran.
“Ayahnda tidak bersalah. Dinda yang meminta ayahnda berbuat begitu dengan alasan hanya dengan cara itu, kanda akan sedar siapa Maisarah sebenarnya”
“Ayahnda hanya bersetuju apabila dinda berjanji yang ini adalah yang terbaik untuk kanda” sambung Mylia lagi.
“Micheal” panggil Mylia.
Micheal berjalan    ke arah   majikannya itu dan menyerahkan dokumen pembelian syarikat Perdana King. Dokumen itu kemudiannya diserahkan kepada Tengku Hamzan.
“Ini syarikat kanda. Buat sementara waktu ini, dokumen ini masih atas nama dinda tetapi Micheal akan menguruskan segala urusan tukar hak milik atas nama kanda, dan rumah kediaman istana juga dinda sudah beli balik dari lelongan tadi”
“So you are the buyer from the phone?” soal Tengku Hamzan.
Mylia sekadar mengangguk.
Tengku Hamzan diam. Mylia juga turut diam. perasaannya lega setelah memberitahu segala-galanya kepada suaminya ini. kali ini terpulang saja kepada Tengku Hamzan. Dia menerima apa sahaja keputusan suaminya itu.
“Dinda tahu dinda salah dan dinda tak layak untuk dimaafkan kerana terlalu banyak perkara yang dinda lakukan tanpa pengetahuan kanda. Tetapi dinda cintakan kanda. Dinda terima apa sahaja keputusan kanda”
“Dinda dah banyak berbohong pada kanda”
“Tapi dinda buat itu semua untuk kanda”
“Kanda dah bagi banyak peluang untuk dinda berterus terang”
“Im sorry”
“Dah berapa kali kanda larang dinda minta maaf. Janga terlalu mudah memohon maaf” suara Tengku Hamzan meninggi marah. Dia sudah jemu mendengarkan kata-kata maaf daripada isterinya.
“Beri kanda masa untuk fikir kembali. Setelah kali ini susah untuk kanda mempercayai dinda lagi” Tengku Hamzan bererus terang.
Tanpa disedari air mata Mylia mula menitis. Dia segera menyeka air matanya tetapi Tengku Hamzan menyedari. Tetapi hatinya sudah terlalu sakit kerana perlakuan isterinya itu sehinggakan air mata itu tidak lagi bisa mencairkan hatinya.
Mendengar kata-kata Tengku Hamzan itu, Mylia dapat merasakan yang dia sudah sedikit-demi sedikit jauh dari sisi suaminya. Suaminya seperti sudah pasrah dan hilang harapan dengan hubungan perkahwinan mereka ini. sudahlah perkahwinan mereka dibina atas pembohongan. Kalau dulu, Maisarah boleh dipersalahkan atas pembohongan yang diciptakannya sehingga menyatukan mereka berdua tetapi kini, pembohongan itu diteruskan oleh Mylia sendiri. Dia adalah orang yang patut dipersalahkan kini. Semua yang berada di sekitar mereka sekeluarga adalah pembohongan dan satu-satunya yang benar adalah perasaannya terhadap suaminya. Dia benar-benar menyintai Tengku Hamzan dan menyayangi Tengku Nadhirah.
“Baiklah, ambil sabanyak mana masa yang kanda perlukan”
“I think, we should separate for a while. Bagi masa untuk kedua-duanya berfikir tentang salah masing-masing” kata Tengku Hamzan.
Mylia terkejut tetapi dia diamkan sahaja. Air matanya sudah tidak dapat ditahan lagi. Dia akhirnya menangis di hadapan semua orang yang melihat mereka.
“Bonda?” Tengku Nadhirah berlari-lari ke arahMylia apabila melihat bondanya itu menangis.
“En. Johar ambil Tengku Nadhirah”arah Tengku Hamzan.
Suaminya itu tetap tegas seperti bisaanya. Mylia merelakan sahaka setiap keputusan suaminya. Lagipun memeng dia yang bersalah.
Mylia berjalan    mendapatkan Tengku Nadhirah di dukungan En. Johar. Dahi anakndanya itu dikucup lembut.
“Bonda kenapa menangis?” soal Tengku Nadhirah. Anak kecil itu tidak mengerti apa-apa. Sebaik ssahaj dia turun dari tingkat dua, dia melihat bonda dan ayahnya sedang bertengkar.
“Bonda taka pa-apa” Mylia mengusap rambut anakndnya itu lalu dia mengucup pipi Tengku Nadhirah berkali-kali.
Mylia menapak ke arahTengku Hamzan dan berhenti di sebelah suaminya. Tengku Hamzan melarikan pandangannya. Mylia meraih tangan suaminya.
“I’ll be in hotel for a while. Dinda minta izin dari kanda” tangan Tengku Hamzan dikucup lembut. Tengku Hamzan mengangguk. Wajah Mylia Lan   gsung tidak dipandang.
Mylia meLan  gkah longlai keluar dari ruangan itu sambil diiringin oleh Micheal.
Micheal membuka pintu kereta untuk majikannya itu, Mylia meLan  gkah masuk lalu duduk di kerusi nelakang kereta itu. micheal masuk ke dalam perut kereta.
“Mam?”
“You may drive now”arah Mylia.
Setelah enjin kereta dihidupkan, Micheal memasukkan gear dan kemudian menekan pedal minyak. Kereta itu meluncur laju meninggalkan perkarangan rumah istana.

No comments:

Post a Comment