Tuesday, August 7, 2012

tengku bab 19


Bab 19

Hari ini Mylia mahu berjumpa dengan adiknya. Sudah lama mereka tidak bertemu, Cuma berhubung melalui telefon sahaja. Atasarahan Tengku Hamzan, dua orang pengawal peribadi selalu mendampingi Mylia setiap kali dia mahu keluar dari rumah istana. Pertemuan dengan Khairul perlu dibatalkan jika dia tidak mampu meloloskan diri daripada pengawal peribadi Tengku Hamzan. Mylia duduk di sofa di ruangan menonton televisyen. Jam di dinding menunjukkan pukul 10 pagi. Mylia hanya duduk menonton televisyen.
“Encik Johar!” Mylia memanggil lelaki itu.
“Ada apa Puan Muda”
Encik Johar berdiri di samping Mylia.
“Saya lapar. Nak makan pisang goring. Suruh sesiapa pergi beli kat kedai depan tu”arah Mylia.
“Tapi, Puan Muda”
“Dah lama saya tak makan. Kempunan pula sekarang ni. Kalau awak tak suruh seseorang, saya pergi sendiri”
“Kalau macam tu, saya suruh seseorang nanti”
Mylia mengangguk. Rancangannya berhasil.
“Saya nak berehat di kamar sebentar. Nanti kalau sudah siap semuanya, saya akan turun sendiri”
“Ada apa-apa lagi, Puan Muda?”
“Ada. Jangan bagi sesiapa ganggu saya di kamar ye”
Mylia bangun dari duduknya dan mendaki anak tangga. Dia masuk ke bilik.

Encik Johar ke dapur dan memanggil seorang pembantu rumah untuk segera membeli pisang goring seperti yang dikehendaki oleh Mylia. Terkecoh-kecoh Wani datang setelah dia dipanggil. Dia adalah pembantu rumah yang paling muda di rumah istana ini. Wani segera ke biliknya untuk menukar pakaian seragam pembantu rumah di Lan   tai tiga rumah itu. Wani bersiap-siap ala kadar kerana Encik Johar tidak suka orang yang berlengah-lengah. Semasa melewati bilik Tengku Hamzan dan Puan Muda, tiba-tiba tangan Wani ditarik kasar. Dia hampir tersembam ke Lan   tai.
“Cepat bangun!”arah Mylia.
“Puan Muda! Ada apa ni?” wani terkejut apabila melihat dirinya sedang berada di dalam kamar tuan rumahanya dan Puan Mudanya sedang berdiri di hadapannya.
“Cepat. Kita tukar pakaian. Saya perlukan bantuan awak” Mylia segera memberikanarahan.
Wani melihat Puan Mudanya seperti dalam kecemasan, bertindak memaksa. Ini adalah kali pertama dia berhadapan dengan Puan Mudanya. Selalunya pembantu rumah yang lebih senior akan melayan kerenah dan kehendak Puan Muda tetapi kini dia berhadapan sendiri dan bersemuka dengan Puan Mudanya.
“Tanggalkan pakaian awak. Saya nak keluar tanpa diekori oleh pengawal peribadi Tengku Hamzan. saya perlukan bantuan awak. Cepat sebelum Encik Johar perasan awak hilang”
Wani terpaksa menurut segalaarahan majikannya. Pakaian mereka ditukar dan kini dia memakai pakaian Puan Mudanya. Pakaian yang mahal itu membaluti tubuhanya. Dan pakaiannya kini dikenakan oleh Puan MUdanya. Wani melihat ke arah Puan Muda. Puan Muda sangat cantik walau apa yang dipakainya. Wani sangat menyanjungi Puan Mudanya.
“Siapa nama?” soal Mylia. Dia membetulkan pakaianannya. Tshirt yang dipinjamnya itu agak longgar ditubuhanya.
“Wani, Puan Muda”
“Wani. Duduk saja di kamar. Jangan buka pintu walaupun Encik Johar yang ketuk. Selagi saya tak suruh buka pintu, jangan buka pintu. Saya keluar sekejap sahaja. Ada urusan”
Setelah memastikan yang Wani memahamiarahannya, Mylia keluar dari kamar secara sembunyi-sembunyi. Dia menundukkan wajahanya semasa melewati Encik Johar.
“Pulang cepat sikit”
Mylia mengangguk, wajahanya tetap disembunyikan di sebalik topi yang dipakainya.
Setelah keluar dari perkarangan rumah istana itu, barulah Mylia berani mebuka topinya. Setelah yakin yang dia tidak diekori, barulah Mylia mengambil teksi untuk berjumpa dengan adiknya, Khairul. Mereka berjanji untuk bertemu di sebuah restoran yang berdekatan dengan rumah mereka.
Khairul berdiri setelah Mylia datang menegurnya. Mereka tidak terus berada di restoran. Mylia mengajak Khairul kembali ke rumah mereka. Sebaik sahaja menjejakkan kaki di rumah mereka, Mylia terus memeluk adik lelakinya. Mereka sudah lama tidak berjumpa, setelah perkahwinan Mylia mereka hanya berhubung beberapa kali. Dan semuanya atas permintaan Mylia. Dia berasa amat bersalah kepada adiknya. Setiap buLan   dia kan memasukkan sejumlah wang kepada adiknya supaya adiknya itu tidak lagi berniaga.
Mylia dudk di sebelah adiknya, dahi Khairul dikucup lembut. Adiknya itu masih mentah dan terpaksa belajar berdikari. Nasib mereka dua beradik agak maLan  g setelah bergelar anak yatim piatu pada usia yang masih muda. Mereka hilang tempat bergantung dan ditempatkan di rumah anak yatim piatu. Kehidupan mereka berdua agak baik tetapi apabila ada pihak yang mahu memisahkan mereka, Mylia mengajak adiknya melarikan diri dari rumah anak-anak yatim itu. Bermula saat itulah mereka mula belajar hidup sendiri.
“Kakak sihat?”
Mylia mengangguk.
“Khairul?”
“Sihat kak”
“Duit yang kakak kirim tu cukup kan?”
Khairul mengangguk. “Saya rindu akak” Khairul memeluk kakaknya lagi.
Mylia meleraikan pelukan adiknya.
“Adik, kakak nak minta sesuatu boleh?” Mylia perlu berterus terang. Dia sebenarnya tidak sampai hati memberitahu keputusannya ini kepada Khairul tetapi setelah berfikir masak-masak, Khairul perlu menurut kehendaknya.
“Apa dia, kak?”
“Janji adik akan ikut semua kata-kata kakak?”
Khairul tidak mengangguk. Dia dapat mengagak ada perkara atau kabar yang tidak yang bakal disampaikan oleh kakaknya.
Mylia berat hati mahu berbicara tetapi digagahi jua semangatnya.
“Kakak nak adik hilangkan diri. Kakak akan bagi duit. Banyak asalkan adik hilangkan diri”
“Apa maksud kakak?”
“Tolonglah! Kakak tak nak sesuatu yang buruk terjadi dekat Khairul. Kakak akan terluka jika tengok adik terluka. Tolonglah setuju. Kakak akan bagi duit pada Khairul. Khairul tak perlu kerja susuah-susah lagi. Kalau boleh cari kerja halal. Berniaga. Tapi bukan di sini”
“Ini semua pasal Puan Maisarah dengan suami kakak kan?!” Khairul bangun dari duduk. Permintaan Mylia membuatkan dia marah. Dia menendang sofa. Meja di hadapannya juga diterbalikkan.
“Tolonglah adik. Tolong kakak. Kakak buat semua ni sebab sayangkan adik”
“Suami kakak tu tak tahu pun siapa kakak sebenarnya. Kenapa kakak cintakan dia sampai kakak sanggup berkorban macam ni. Ikut semuaarahan Puan Maisarah  . Adik nak kakak tinggalkan suami kakak!” kemarahan Khairul semakin meledak. Dia sudah bosan bersembunyi kerana tidak mahu temberang kakaknya pecah. Kewujudannya bagaikan membawa masalah kepada kakaknya sehingga  Puan Maisarah menghaLan  gnya datang ke majlis perkahwinan kakaknya sendiri.
“Adik tak tahu hal sebenar. Kakak tak boleh tinggalkan suami kakak. Kalau kakak tinggalkan dia, Puan Maisarah akan bunuh Tengku”
Khairul terkejut. Dia tidak menyangka yang kakaknya berada dalam masalah yang sangat besar sampai melibatkan kehilangan nyawa.
“Puan Maisarah sanggup membunuh?” soal Khairul.
Mylia mengangguk.
“Nyawa kakak juga dalam bahaya. Adik tak perlukan duit kakak. Kita larikan diri sama-sama. Kita ubah identity, kita ke negeri Siam kalau perlu, supaya Puan Maisarah dan Tengku tak boleh cari kakak”
“Kakak tak boleh. Nyawa Tengku dalam bahaya!” air mata Mylia mengalir juga. Khairul sedih melihat kakaknya menangis. Dia mampir dan memeluk Mylia ke dalam pelukannya.
“Biar adik berjuang bersama-sama kakak” bisik Khairul.
Mylia memandang Khairul lalu dia senyum, “Jangan. Ini perjuangan kakak. Kalau kakak tewas sekalipun, biar kakak tewas seorang. Khairul ada kehidupan Khairul. Kakak nak Khairul bahagia. Sebab tu kakak nak Khairul hilangkan diri. Kalaumasalah semakin sulit, pasti Puan Maisarah akan mencederakan Khairul. Kakak tak nak Khairul disakiti. Dengarlah cakap kakak. Esok kakak nak Khairul bertolak. Jangan bagitahu sesiapa termasuk kakak ke mana tujuan Khairul. Nanti bila semua urusan dah selesai, Khairul tinggalkan nombor telefon Khairul. Jangan sesekali hubungi kakak. Biar kakak yang hubungi Khairul”
“Kita takkan berjumpa lagi ke?”
Mylia mengangguk seraya menambah, “Tapi kakak janji, kakak akan selalu hubungi Khairul”

Setelah pertemuan dengan adiknya, Mylia segera kembali ke rumah istana. Dia bimbang sekiranya rancangannya ini diketahui oleh Encik Johar. Secara senyap-senyap Mylia ke kamarnya dan menukar pakaiannya dengan Wani.
“INgat Wani. Biar pecah di perut, jangan pecah di mulut”
“Baik, Puan Muda”
Wani keluar secara diam-diam. Dia ke dapur semula. Setelah itu, barulah Mylia keluar dari kamarnya. Dia ke tingkat bawah untuk menemui Encik Johar.
“Mana pisang goring?” soal Mylia kepada seorang pembantu rumah. Wanita tiga puluhan itu ke dapur dan kemudian kembali membawa pisang goring yang diinginkan oleh Puan Mudanya. Encik Johar datang menghampiri Mylia.
“Puan Muda buat apa tadi?”
Air muka Mylia berubah. Dia tidak berani memandang wajah Encik Johar. Adakah Encik Johar mengetahui tentang pemergiannya tadi? Mustahil Encik Johar syak! Fikir Mylia sendirian.
“Em, saya, ada di kamar. Tertidur. Kenapa?” soal Mylia. Suaranya perlahan. Pertanyaan Encik Johar mengundang rasa takut di hatinya. Dia tergagap-gagap.
“Tak ada apa-apa. Cuma agak lama Wani keluar membeli pisang goring. Saya khuatir Puan Muda menunggu lama. Saya minta maaf bagi pihak pekerja bawahan saya”
Mylia meneLan   air liur. Lega dengan penjelasan Encik Johar.
Mylia mengangguk. “Tengku ada call?”
“Tak ada Puan Muda”
“Bonda dah balik?”
“Belum, Puan MUda”
“Kalau macam tu, awak boleh sambung kerja awak. Saya nak buat kerja sikit. Kalau Tengku ada call, saya di kamar bacaan Tengku ye” Mylia meninggalkan ruang makan kemudian dia berpatah balik.
“Ada apa Puan Muda?” soal Encik Johar.
“Pisang goring ni saya bawa ke atas” balas Mylia. Dia senyum.

Mylia mengunci pintu kamar bacaan. Dia tidak mahu diganggu. Dia menelefon Khairul untuk memastikan sesuatu.
“Buku akaun atas nama Khairul tu simpan elok-elok. Kat ATM pun ada sekali. Kalau ada apa-apa, guna saja duit dalam akaun tu”
“Kakak yakin dengan keputusan kakak ni?”
Mylia senyap sebentar. Ada sendu di hujung suaranya, “Kakak yakin. Ini satu-satunya jaLan   yang paling selamat untuk Khairul”
“Kakak kena bahagia. Jaga kesihatan. Adik sayang  kakak”
“Kakak pun sayangkan adik. Adiklah satu-satunya keluarga yang kakak ada. Jaga diri. Setakat ini sahaja. Lain kali kakak call lagi”
Mylia kemudiannya mematikan panggilan  nya. Dia duduk di kerusi. Sehelai kertas bersaiz A4 dikeluarkan dari laci meja. Di kertas itu Mylia menulis sesuatu.
-Wasiat
-Waris
-Perancangan Maisarah untuk membunuh Tengku Hamzan
-Pembelot di pejabat
-Encik Johar?
-Rancangan menjatuhkan Maisarah 
 Kertas itu kemudiannya dilipat dan diselitkan di dicelah-celah buku yang banyak tersusun di rak.
Mylia duduk semula di kerusi. Dia menangis teresak-esak kerana bakal berpisah dengan Kahirul buat selama-lamanya. Dalam permainan yang dimulakan oleh dirinya ini, Khairul tidak boleh cedera. Dia akan menyalahkan dirinya sendiri jika Maisarah mencederakan adiknya. Maisarah mungkin memang sudah merancangkan pembunuhan Tengku Hamzan ini dari awal. Malah rancangan Maisarah ini memang kelihatan sempurna tetapi Mylia akan berusaha sehabis tenaga wanitanya demi memastikan Tengku Hamzan dan hairul tidak dicederakan. Dia tidak kisah sekiranya dirinya terkorban. Kerana dialah, nyawa Tengku Hamzan dalam bahaya dan kerana dialah jua nyawa Khairul dipertaruhkan. Dengan persembunyian Khairul, Maisarah tidak ada alasan lagi untuk mengugutnya. Satu nyawa sudah selamat, sekarang tinggal nyawa Tengku Hamzan pula yang perlu diselamatkan.

No comments:

Post a Comment