Tuesday, August 7, 2012

tengku 56,57


Bab 56

Fuad menapak masuk ke kamar bacaan itu perlahan-lahan. Setelah memastikan yang Maisarah sedang nyenyak tidur di kamar beradunya, barulah Fuad berani menapak masuk ke kamar bacaan yang terletak bersebelahan dengan kamar beradu Maisarah  . Dia mengambil kunci yang disembunyikan di bahagian bawah rak meja tulis. Setelah itu Fuad menapak ke sebuah kamar kecil yang terletak agak ke dalam sedikit di kamar bacaan itu. di situ, Maisarah menyembunyikan eti keselamatannya. Fuad memutarkan tombol keunci pada pintu peti keselematan itu. keunci-keunci itu dihafal sewaktu dia mencuri-curi lihat semasa Maisarah membukanya. Peti keselamatan itu dapat dibuka. Fuad memasukkan kembali seberkas kertas ke tempat asal. Peti keselamatan itu ditutup.
Tiba-tiba lampu di kamar bacaan itu dinyalakan.
“Apa kau buat di sini?” soal Maisarah kasar.
Tindakan Fuad menimbulkan rasa syak.
“Saya bersihkan dokumen-dokumen di rak sini” bohong Fuad. Dia tahu nasibnya sudah maLan  g apabila ditangkap di bilik bacaan ini. tidak guna sebenarnya dia memberikan alasan apapun. Sekali ditangkap oleh Maisarah  , pasti tiada maafnya.
“Kau membelot pada aku?” soal Maisarah kasar.
Fuad masih tetap berdiri di posisinya. Walaupun dia tahu yang mungkin dia mempunyai kesempatan untuk melarikan diri tetapi dia tidak mahu. Maisarah berjalan    ke mejanya. Laci meja ditarik lembut. Terpampang sepucuk pistol automatic dari laci itu. pistol itu dikeluarkan dan diletakkan di meja.
Fuad menapak menghampiri meja. Dirinya dibongkokkan kepada Maisarah  .
“Mungkin Puan sudah tidak memerlukan saya lagi. Ajal saya sudah sampai” kata Fuad sambil tersenyum. Wajah Maisarah ditatap dengan penuh kasih saying.
“Aku nak ke suatu tempat. Bawa aku ke sana”arah Maisarah  .
Jam di dashboard menunjukkan pukul 3 pagi. Fuad tenang memandu keretanya sementara Maisarah memandang belakang lelaki itu. dia tidak menyangka yang Fuad akan membelot padanya. Dia tahu Fuad mencuri dokumen-dokumen rahsia yang disembunyikan di dalam peti keselamatan beberapa hari yang lalu dan baru sebentar tadi lelaki itu ditangkap dalam cubaan memuLan  gkan kembali kertas-kertas dokumen itu.
Fuad parker keretanya di tepi jaLan  . Dia keluar dari perut kereta dan membuka pintu untuk Maisarah  . Mereka berdua kini sedang berada di kawasan perbukitan. Tempat yang sama dengan tempat mereka membawa Mylia beberapa tahun yang lalu. Di sinilah tempat Maisarah berjumpa dengan Mylia untuk memperkenankan zin untuk gadis itu menikahi Tengku Hamzan. Tempatnya sunyi dari hingar bingar kota dan jarang, malah sangat jarang kereta lalu laLan  g di kawasan ini.
“Awak nak bunuh saya di sini ke?” soal Fuad lembut. Dia sepertinya pasrah denga apa yang bakal dilakukan oleh Maisarah sebentar lagi. Maisarah mengangguk sebagai jawapan kepada pertanyaan Fuad tadi. Dia berjalan    menghampiri Fuad.
“Apa alasan yang akan awak berikan jika Tengku Hamzan bertanya tentang saya nanti?” soal Fuad lagi.
“Awak sudah berhenti kerja”
Fuad senyum menampakkan giginya. Dia tidak cemas walaupun nyawanya bakal melayang sebentar lagi.
“I love you Maisarah  ” air mata Fuad mengalir di pipi. Maisarah mendekatkan dirinya kepada lelaki itu.
“I love you too Fuad”
Mereka berkucupan. Bibir Fuad dibiarkan hinggap ke bibirnya. Tubuh Fuad dirasakan hangat di sampingnya. Tubuh lelaki itu dipeluk. Sungguh! Dia menyintai Fuad tetapi mereka memang tidak dapat bersama. Dia bukanlah seorang wanita bisaa. Dia benar-benar memang wanita korporat, wanita metropolitan dan wanita mata duitan. Perkahwinannya dengan Fuad tidak menjanjikan itu semua.
Bang!!!!!!!! Bunyi tembakan keras mengena pada sasaran. Fuad menatap wajah Maisarah lemah. Ini adalah kali terakhir dia dapat melihat wajah wanita kesayangannya itu. darah merah mengalir deras dari luka tembakan yang tepat mengena ke jantung. Nafasnya dirasakan tercekik, tubuhnya dirasakan kejang, tidak bermaya untuk bergerak. Fuad sudah goyah, Lan   gkah kakinya lemah, tubuhnya jatuh ke bumi tetapi disambut oleh Maisarah  . Kepala Fuad disandarkan pada paha. Wajah Fuad yang sedang bergelut dengan maut itu ditatap sayu.
Dengan segala kudrat yang ada, lelaki itu cuba bersuara.
“Terus terang, a..nak da…dal…am kandu…ngan tu a…nak si…a…pa?
Maisarah senyum.
“Anak kita”
Kemudian Fuad pula tersenyum. Tangannya yang sudah dibasahi darah itu mengusap pipi Maisarah  .
“I akan… jum…pa a…nak ki..ta nan..n.. ti”
Nafas terakhir Fuad berakhir di pangkuan wanita kesayangannya itu.

Bab 57

Maisarah mengemaskan segala barang-barang keperluannya dan dokumen-dokumen penting yang disembunyikan di dalam petii keselamatan dibakar hangus supaya tidak bisa dijadikan bukti. Segala barang-barang kemas juga turut dimuatkan dalam luggage. Dia tergesa-gesa keluar dari kamar beradunya dengan mengheret beg pakaiannya. Dalam perjaLan  an turun ke tingkat paling bawah, Tengku Hamzan menegurnya.
“Nak ke mana ni bonda?”
Pertanyaan itu tidak dijawab oleh Maisarah  . Dia melulu pergi. Tengku Hamzan mengejar Lan   gkah bondanya. Beg pakaian bondanya ditarik dari genggaman Maisarah  .
“Nak ke mana?” soal Tengku Hamzan apabila Maisarah berpaling dan memandangnya dengan wajah yang bengis.
“Aku nak keluar dari rumah ni?”
“Nak ke mana?” soal Tengku Hamzan lagi.
“Ke mana-mana pun boleh asal bukan di sini” begnya direbut dari tangan Tengku Hamzan.
“Kenapa ni bonda?” Tengku Hamzan berasa sangat pelik dengan perbuatan bonanya itu.
“Bonda! Bonda!” Tengku Hamzan memanggil Maisarah lagi tetapi tidak diendahkan. Mylia dan Tengku Nadhirah keluar dari dapur setelah mendengar hingar-bingar dari laman utama itu.
“Nenda!” Tengku Nadhirah memangggil neneknya. Mylia pada muLan  ya Cuma memerhatikan dari jauh. Dia akhirnya menapak mendekati suaminya.
Tengku Hamzan memegang tangan bondanya. “Kenapa ni bonda?”
“Hey, aku bokan bonda kau. Bukan aku yang melahirkan kau. Jangan panggil aku bonda!” keras sekali suara Maisarah berbicara. Tengku Hamzan terkejut. Dia diam. Mylia yang hanya memerhatikan tadi mahu bersuara. Dia marah suaminya diherdik sebegitu sedangkan selama ini, suaminya itu menganggap Maisarah seperti ibu kandungnya sendiri. Tengku Hamzan menarik tangan Mylia saat isterinya itu mah menapak ke arahMaisarah  .
“Aku benci kelurga ini. aku benci kau. Aku dah jemu berlakon menyayangi kau sedangkan aku teramat membenci kau” herdik Maisarah lagi”
“Kau perampas harta aku. Kalau bukan sebab kau, Tengku Farid dah memberikan separuh dari kemewahan ini kepada aku. Dan  sekarang cuba kau tnegok apa yang kau dah buat. Segala harta peninggaLan   Tengku Farid akan dilelong!”
“Selama ini, bonda Cuma berlakon?”
“Ya. Demi mengambil kembali hak aku. Aku sudah merancang segala-galanya demi merampas balik apa yang dulunya menjadi milik aku. Tapi kau merosakkan segala-galanya dengan menciptakan masalah denga projek Polypetroleum”
“Bonda ingat saya sengaja? Saya juga sedih melihat syarikat peninggaLan   ayahnda akan dilelong!” suara Tengku Hamzan semakin meninggi. Hilang sudah rasa hormat kepada wanita yang dipanggil-panggil bonda itu. ternyata dia Cuma diperalatkan ketika wanita itu mahukan wang.
“Aku sudah tidak peduli tentang semua itu” beritahu Maisarah  . Dia melepaskan begnya dan mencari-cari sesuatu dari dalam tas tangannya. Sepucuk pistol automatic dikeluarkan dan diacukan kepada Tengku Hamzan. Tengku Hamzan dan Mylia terkejut. Mereka berdua menapak ke belakang.
En. Johar segera membawa Tengku Nadhirah bersembunyi di sebalik ruang dapur.
“Kau nak tahu apa rancangan asal aku?” soal Maisarah bongkak kerana keadaan memihak kepadanya. Dia yang memegang pistol.
“Setelah kematian Mylia yang juga merupakan orang suruhan aku..”
Tengku Hamzan terkejut lagi. Dia memandan Mylia dengan rait wajah yang keliru.
Maisarah ketawa terbahak-bahak. “Ya, aku yang upah Mylia untuk bat kau jatuh cinta dan aku yang suruh Mylia meninggalkan kau supaya kau tidak mempercayai cinta dan tidak mempunyai zuriat. Dan apabila saatnya tiba, aku akan pastikan sebelum kau meninggal, segala harta kau diwasiatkan atas nama aku. Rancangan asal aku gagal kerana Tengku Imran. Dia mahu menikahkan kau dengan anakndanya, Tengku Anis dan aku buat rancangan kedua”
“Apa rancangan kedua aku?” soal Maisarah kepada Mylia. Mylia kemudiannya berpaling ke arahsuaminya. Wajahnya mengandung sejuta keesaLan   atas apa yang berlaku dahulu.
“Dinda berkahwin dengan kanda tapi ada syarat-syaratnya. Yang jelas, dinda tidak dibenarkan tidur bersama kanda”
Mylia senyum sinis lagi lalu menyampuk, “Rancangan kedua aku untuk memastikan yang kau tidak punya pewaris gagal apabila perempuan ini betul-betul jatuh cinta kepada kau dan kau membuntingkannya” kasar sekali bahasa dan suara Maisarah  . Tengku Hamzan merasakan maruah isterinya diperkotak-katikkan oleh Maisarah  . Dia meluru ke hadapan.
“Jangan kau berani!” ugut Maisarah sambil melurusan acuan pistolnya telat ke kepala Tengku Hamzan.
“Rancangan ketiga aku adalah dengan membunuh Mylia dan anak dalam kandungannya”
“Jadi kau yang menculik Mylia?” soal Tengku Hamzan.
“Bijak!” muncung pistol ditolak-tolak di kepala Tengku Hamzan.
“Tapi satu aku tidak faham. Macamana kau selamat?” pertanyaan itu diajukan kepada Mylia. Tengku Hamzan turut sama memandang ke arahMylia.
“Selepas En. Johar sampai, saya terpaksa melahirkan walaupun pada masa itu juga terjadi pergelutan antara dua orang penculik dengan En. Johar. Saya selamat melahirkan tetapi En. Johar memberitahu yang anak saya meninggal. En. Johar mahu membunuh saya kerana dia fikir saya di pihak Maisarah  ” kali ini Mylia jujur memberitahukan kebenaran yang disembunyikannya selama ini dari pengetahuan suaminya. Wajahnya menatap wajah suaminya. Mylia menyambung ceritanya lagi, “Muiz yang membantu saya dari cubaan membunuh En. Johar”
“Siapa Muiz?” soal Maisarah ingin tahu.
“Penculik yang diupah oleh Fuad” Mylia menjawab pertanyaan daripada Maisarah itu.
“Masih ada kasihan belas di hatinya untuk saya kanda. Dia kawan yang setia. Kami Cuma kawan dan tidak lebih daripada itu” kali ini penjelasannya khusus untuk Tengku Hamzan.
“Sambung cerita kau”
“Muiz banyak membantu saya. Selepas melahirkan, saya hamper-hampir mati kerana kehilangan darah yang banyak. Saya di bawa berjumpa kakaknya yang kebetuLan   seorang jururawat. Kami menginap di rumah kakaknya beberapa hari. Selaps itu kami terpaksa meneruskan perjaLan  an walaupun keadaan saya pada masa itu masih lagi lemah. Setelah beberapa hari, saya menerima utusan yang dihantar oleh En. Johar”
“En. Johar tahu yang kau masih hidup?” soal Maisarah terkejut. Tengku Hamzan juga turut terkejut kerana orang kepercayaannya itu tidak pula memberitahunya tentang keadaan Mylia itu.
“Saya diarahkan untuk lenyap dari hidup kanda dan sebagai pampasannya, seumlah wang dimasukkan ke akaun saya”
“Kau buat semua ini sebab duit?” soal Tengku Hamzan. Marah hatinya dipergunakan oleh dua orang wanita yang sangat dicintainya. Dia merasakan dirinya dipergunakan oleh mereka.
“Kanda dengar dulu penjelasan dinda. Dinda buat semua itu dulu sebab dinda fikir anaknda kita dah meninggal dan dinda tidak mahu terus dipergunakan oleh Maisarah untuk mengaut harta kanda”
“Sama saja. Kau tetap ambil duit dariapada En. Johar”
Mylia terdiam.
“Oh, jadi, inilah misterinya. Aku ingat kau hantu!” Maisarah ketawa lucu.
“Siapa Zue?” soal Mylia. Sengaja dia mengungkit nama gadis itu. dia tahu yang Zue sebenarnya diupah oleh Maisarah  , sama seperti dia yang diupah oleh Maisarah dulu.
“Kau dah tahu dia siapa bukan?” Maisarah bertanya kembali kepada Mylia.
“Aku dah tahu corak permaianan kau. Tidak sukar untuk aku meneka”balas Mylia.
“Aku upah Zue untuk mengalih perhatian kau tetapi ternyata kau seorang lelaki yang setia” sambung Maisarah  . Pandangannya tetap kepada Tengku Hamzan.
“Kau dah tahu siapa aku yang sebenarnya, jadi kau masih mahu memanggil aku dengan panggilan   bonda?” soal Maisarah sinis.
“Panggilan   itu terlalu suci untuk wanita sekeji kau!” Tengku Hamzan mencaci.
“Untuk pengetahuan kau, aku yang membunuh bonda kandung kau dan ayahnda kau. Hurm… tidak sulit untuk mencabut nyawanya memandangkan dia memang hidup dengan bantuan mesin” sambung Maisarah lagi. Dia ketawa terbahak-bahak bagaikan dirasuk. Bangga dengan kesalahan dan keejaman yang dilakukannya itu. acuan pistolnya tersasar dari kepala Tengku Hamzan.
“Kurang ajar!” Tengku Hamzan tidak dapat menahan marahnya. Dia menapak laju dan menampar pipi Maisarah sekuat hati sehinggakan tubuh wanita itu terpeLan  ting ke depan. Pandangannya masih lagi berpinar kerana tamparan keras daripada Tengku Hamzan. Pada masa yang sama satu tembakan keras kedengaran bergema di rumah istana itu. demi untuk mempertahankan dirinya, Maisarah menembak satu das tembakan secara melulu.
Dan pada masa inilah, Tengku Hamzan menerpa ke arahMaisarah lalu merampas pistol dari wanita itu. Maisarah tidak mudah menyerah, dia bergelut dengan segala keuatan yang ada cuba untuk mempertahan senjatanya daripada dirampas.
Tiba-tiba mata Maisarah terbeliak, keuatannya semakin berkurang. Tengku Hamzan melihat wajah wanita itu yang sedang ditindihnya. Darah merah mula membasahi Lan   tai putih ruangan itu di bahagian bawah kepala Maisarah  . Tengku Hamzan terkejut. Dia melepaskan tangannya daripada pistol yang masih berada di tangan Maisarah  . Saat mereka bergelut itu, pistol masih lagi berada di bahagian perut dan bukan di kepala. Siapa yang melakukan tembakan? Dan kalau betul ada tembakan kedua, kenapa tidak mngeluarkan bunyi?
Tengku Hamzan terundur ke belakang, dia menggenggam tangan Mylia. Merea saling berpandangan antara satu sama lain. Tengku Hamzan memeluk Mylia ke dalam pelukannya kerana isterinya itu berada dalam ketakutan melihat saat-saat terakhir kematian Maisarah yang sangat menyedihkan. Matanya terbeliak dengan mulutnya ternganga luas.
Siren kereta polis kedengaran dari luar rumah istana.
“Bonda!” Tengku Nadhirah meluru laju ke arahMylia. Anak kecil itu menangis dalam pelukan ayahnda dan bondanya. Tengku Hamzan menarik tangan Mylia untuk beredar dari ruangan itu. Tengku Nadhirah membontoti Lan   gkah majikannya ke luar rumah.

No comments:

Post a Comment